Бібліотека
Б і б л і о т е к а
Діти раннього віку
На цьому етапі книги повинні містити багато картинок і мало тексту.
Підійдуть прості народні казки: «Колобок», «Курочка Ряба», «Ріпка», «Рукавичка». В цих казках проста мова, а так само багато рим і повторів, які дитина легко запам’ятовує. В пригоді стануть оповідання В. Сутєєва «Курча та каченя», «Троє кошенят», Л. Толстого «Діду було сумно», «Пішла Катруся», «У Розки були цуценята». Добре розповідати дитині народні пісеньки, прості віршики, лічилки («Сорока-ворона кашу варила …», «Кую-кую, чобіток», «Два півники, два півники», «Печу, печу хлібчик»).
В цьому віці цікавими будуть вірші А.Барто «Іграшки», «Хто як кричить…»; Г.Бойка «Хлюп, хлюп, водиченько», «Морозець, морозець…», «Дощик, дощик»; П. Воронька «Ходить сон», «Доня хоче спати», «Кіт не знав»; Н. Забіли «Курочка», «Кульбаба» та ін.
Малюкові в цьому віці будуть цікаві інтерактивні книжки, яких зараз випускається величезна кількість. В таких книжках використовуються різні звукові і тактильні ефекти, вони оснащені лампочками, зроблені з різних матеріалів — все це стимулюватиме розвиток дитини.
Вірші і казки читайте по багато разів, діти люблять слухати те, що їм знайоме. Дайте можливість дитині розповісти вірш або казку самій, використовуючи опорні картинки.
При читанні важливо звертати увагу не тільки на розвиток мовних навичок, а й на встановлення і підтримання емоційного контакту з малюком. У цьому вам допоможе використання пальчикових ігор, супроводжуваних віршами («хлопчик-мізинчик, де ти був …», «ладусі, ладусі…») і потішок, які супроводжуються певними рухами («ведмедик клишоногий лісом йде …») Ці вправи хороші ще тим, що вони стимулюють у дитини таку важливу функцію як наслідування — адже саме завдяки їй дитина вчиться говорити.
Дітям 4- го року життя!
У цьому віці, як і раніше важлива наочність, дитина ще мала, але тексти стають трохи довші, відносини між героями — складніші. Читайте маляті вірші А. Барто «Помічниця», «Дівчинка-замазура», В. Бичко «Я хоч невеличка», І. Блажевич «Котик-муркотик», Г. Бойко «Коник», «На санчатах», «Зимова пісенька», Т. Коломієць «Їжаки», Г.Демченко «Моя матуся», «Синичка». Цікавими будуть народні пісеньки «Був собі журавель», «Жили у бабусі», «Бігла мишка» і народні казки про тварин «Півник і двоє мишенят», «Коза-дереза». Звернути увагу слід і на авторські казки Н. Забіли «Про півника і курочку», С. Маршака «Казка про дурне мишеня», «Казка про розумне мишеня», В. Сухомлинського «Для чого півневі гребінець», «Два метелики», «Їжачок і світлячок», К. Ушинський «Козенята і вовк», Л.Толстой «Три ведмеді» та ін.
Серед оповідань зрозумілими для цього віку будуть В.Вовк «Лінива Оленка», Б. Грінченко «Мудра кицька», «Собака гріється», Н. Калініна «Хіба так граються?», В. Сухомлинського «Ледача подушка», «Петрик, собака і кошеня», Л. Толстой «Кошеня».
Дітям 5-го року життя!
Словниковий запас дитини вже досить великий і вибір літератури досить широкий. Краще читати казки, де немає нічого страшного, що лякає. Історії повинні мати хороший кінець — це подарує дитині відчуття надійності, позбавить від страхів. Тому чарівні казки краще залишити на більш пізній період.
Рекомендовані твори на цей період: розповіді М. Коцюбинського «Десять робітників», «Про двох цапків», «Дві кізочки»; А. М’ястківський «Кому світить сонечко», «Наш рід», В. Сухомлинський «Кмітливий скляр», «Хлопчик і сніжинка», К. Ушинський «Бджілка на розвідці», Т. Коломієць «Хліб», вірші М. Підгірянки, М. Познанської, М. Сингаївського, Т.Г. Шевченка, Л. Українки. Для дітей цього віку будуть цікавими авторські казки Брати Грімм «Горщик каші», Б. Грінченко «Зайці та жаби», Н.Забіла «Бджолина перемога», Ш. Перро «Червона Шапочка», В. Сухомлинський «Жаба, що співала по-журавлиному», «Зайчик і горобина», К. Чуковський «Мийдодір», «Айболить»; народні казки «Кривенька качечка», «Гуси-лебеді», «Двоє жадібних ведмежат», «Троє поросят».
Дітям 6-го року життя
Вибирайте книги з більш складною сюжетною лінією, довгими діалогами, в цьому віці доцільні описи природи, людей, предметів. Спонукайте дитину розповісти або переказати казки своїми словами — це дуже допоможе в розвитку мови і пам’яті. Можна включити чарівні казки-твори Шарля Перро, братів Грімм, казки народів світу в дитячому викладі. Обов’язково враховуйте здібності своєї дитини та рівень розвитку. Коли обговорюєте твір, звертайте увагу на взаємини героїв, їх особистісні якості, але говоріть на простій для дитини мові (вовк — злий, поганий; фея — добра, хороша).
Рекомендовано література на цей період:
авторські казки: Г.К. Андерсен «Дюймовочка», «Непохитний олов’яний солдатик»; Брати Грімм «Мішок хитрощів», «Бременські музиканти», Р. Кіплінг «Рікі-Тікі-Таві», М. Коцюбинський «Брати місяці», А. Ліндгрен «Малюк і Карслон», М. Носов «Пригоди Незнайка та його друзів», Шарль Перро «Попелюшка», «Хлопчик-мізинчик», В. Сухомлинський «Сьома дочка», «Фіалка і бджілка», «Зайчик і місяць», Л. Українка «Біда навчить».
Народні казки «Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат», «Пан Коцький», «Солом’яний бичок», «Мудра дівчина», «Дідова дочка і бабина дочка», «Телесик», «Котигорошко», «Кирило Кожум’яка», «Царівна-жаба», «Язиката Хвеська», «Снігуронька», «Сестриця Оленочка і братик Іваночко».
Цікавими для дітей будуть байки Л.Глібова, Б. Грінченка, легенди О.Олеся, оповідання М. Вінграновського, В.Вовк, М. Трублаїні.
В цей віковий період дитина впритул підходить до етапу, коли вона сама починає читати. Не так важливо, коли саме це відбудеться — в 6, в 7, або навіть в 8 років. Важливо сформувати у дитини правильне ставлення до читання, не відбити у дитини бажання читати. Тому не перевтомлюйте дитину, а тим більше не змушуйте її читати! Зацікавте її читанням, відкрийте двері в захоплюючий світ книг, пригод та магії! Коли дитина зможе читати сама, вона з задоволенням буде перечитувати казки і вірші, які ви читали їй колись, і які вона полюбила. Можливо, перечитавши їх, дитина відкриє для себе щось нове!