КОМПЛЕКС ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ДОРОЖНЬОГО РУХУ
КОМПЛЕКС ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ДОРОЖНЬОГО РУХУ
Однією з основних причин аварійності є порушення правил дорожнього руху його учасниками, тому необхідно підвищувати їхню культуру поведінки та впроваджувати жорсткий контроль за дотриманням зазначених правил. Оскільки найбільша кількість ДТП спостерігається при перевищенні безпечної швидкості, тому в населених пунктах можливо застосовувати засоби примусового зниження швидкості, особливо в районах навчальних закладів, у місцях з інтенсивним рухом дітей через дорогу та перед нерегульованими перехрестями, що дасть змогу зменшити аварійність.
Україні потрібні комплексні зміни у сфері безпеки руху: починаючи з термінового відновлення контролю за швидкістю та посилення штрафів, і до просвітницьких та інформаційних кампаній.
З метою забезпечення безпеки дорожнього руху за порушення Правил дорожнього руху та інших законодавчих актів, які регулюють дорожній рух, передбачено адміністративну відповідальність, а за серйозніші – кримінальну; в окремих випадках може наставати цивільно-правова відповідальність .
Ключовою причиною смертей на українських дорогах залишається перевищення швидкості. Водії масово порушують правила, оскільки контроль швидкісного режиму відсутній, а штрафи – малі і не зіставні зі шкодою. Тому необхідно відновити автоматичну фіксацію порушень ПДР та встановити суму штрафу, яка спонукатиме водіїв дотримуватися правил.
Пропонується підвищити покарання за порушення ПДР у нетверезому стані, що спричинило смерть. “За порушення ПДР особами, які керують транспортними засобами у нетверезому стані, що спричинило смерть або заподіяне тяжке тілесне ушкодження, – покарання у вигляді позбавлення волі від семи до дванадцяти років з позбавленням права керування транспортними засобами на строк від п’яти до десяти років”, – зазначив він. За керування автомобілем без прав штраф зростає у 20 разів – до 10 200 грн. А за повторне таке порушення – 40 800 грн. Особи, позбавлені права керування, порушивши закон, сплачуватимуть штраф у розмірі 20 400 гривень, а за повторне вчинення цього порушення протягом року – 40 800 гривень. Відтепер за перевищення швидкості в населених пунктах штраф становитиме 3 400 грн. Раніше він був 510 грн. За те, що водій залишив місце ДТП, тепер доведеться заплатити 3 400 замість 255 грн. раніше. До того ж, таке порушення передбачає можливість позбавлення права керування транспортним засобом на строк до шести місяців .Ураховуючи вищенаведене та досвід зарубіжних держав, пропонується в Загальній частині КК України передбачити порядок та умови застосування позбавлення права на керування транспортними засобами як інший кримінально-правовий захід . Чинний КК України передбачає можливість позбавлення особи водійських прав на строк до трьох років лише у випадку вчинення злочину, передбаченого ст. 286 КК України. Причому, законодавець не відносить вирішення цього питання до обов’язків суду в кожному конкретному випадку, а передбачає можливість застосування такого заходу на його розсуд. Тобто особа, керуючи транспортним засобом та умисно порушивши правила дорожнього руху, після розгляду справи в суді має можливість знову сісти за кермо .
Виконання комплексу зазначених вище заходів дасть змогу значно підвищити рівень безпеки дорожнього руху, зменшити кількість ДТП і знизити рівень тяжкості їх наслідків, мінімізувати людські втрати та фінансові збитки внаслідок ДТП, поліпшити стан вулично-дорожньої мережі, підвищити рівень дотримання правил дорожнього руху його учасниками . Підсумовуючи зазначимо, порушення правил дорожнього руху це основна причина аварійності. Перевищення швидкості найпоширеніше порушення, та призводить до великої кількості аварій. Необхідні комплексні міри з забезпечення безпеки дорожнього руху. Відповідальність за порушення ПДР необхідно збільшувати.
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ПІШОХОДІВ НА ДОРОЗІ
В сучасній Україні актуальною є тема правил поведінки пішоходів на дорозі. Саме через незнання правил дорожнього руху, їх порушення, пішоходи найчастіше потрапляють у ДТП. Слід зазначити, що пішохід – це особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-яку роботу. До пішоходів прирівнюються також особи, які рухаються в інвалідних колясках без двигуна, ведуть велосипед, мопед, мотоцикл, везуть санки, візок, дитячу чи інвалідну коляску.
Основними нормативно-правовими актами, які регулюють такі правовідносини є Закон України «Про дорожній рух» та Правила дорожнього руху, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 зі змінами та доповненнями . Пішоходи повинні рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правого боку. Якщо немає тротуарів, пішохідних доріжок або пересуватися по них неможливо, пішоходи можуть рухатися велосипедними доріжками, тримаючись правого боку і не утруднюючи рух на велосипедах, або в один ряд узбіччям, тримаючись якомога правіше, а у разі його відсутності або неможливості рухатися по ньому – по краю проїзної частини назустріч руху транспортних засобів. При цьому треба бути обережним і не заважати іншим учасникам дорожнього руху .
Особливої уваги заслуговує п. 4.4 Правил дорожнього руху, а саме рух проїзною частиною у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості. Згідно з цим пунктом, у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості пішоходи, які рухаються проїзною частиною чи узбіччям, повинні виділити себе, а за можливості мати на зовнішньому одязі світлоповертальні елементи для своєчасного їх виявлення іншими учасниками дорожнього руху. Від цього буде залежати безпека пішохода, його здоров’я, а може навіть і життя.
Чинні Правила дорожнього руху трактують, що пішоходам забороняється:
а) виходити на проїзну частину, не впевнившись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху;
б) раптово виходити, вибігати на проїзну частину, в тому числі на пішохідний перехід; в) допускати самостійний, без нагляду дорослих, вихід дітей дошкільного віку на проїзну частину;
г) переходити проїзну частину поза пішохідним переходом, якщо є розділювальна смуга або дорога має чотири і більше смуг для руху в обох напрямках, а також у місцях, де встановлено огородження;
ґ) затримуватися і зупинятися на проїзній частині, якщо це не пов’язано із забезпеченням безпеки дорожнього руху; д) рухатися по автомагістралі чи дорозі для автомобілів, за винятком пішохідних доріжок, місць стоянки і відпочинку .
Отже, в сучасній України досить актуальною є тема знання правил дорожнього руху пішоходами. Пішоходи повинні знати та виконувати Правила дорожнього руху неухильно.
Виконання цих правил може зберегти їм життя та здоров`я.