ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ про початок громадського обговорення щодо проєкту розпорядження «Про здійснення заходів щодо приведення закладів загальної середньої освіти у відповідність до вимог чинного законодавства України»
Про проведення громадського обговорення щодо:
- припинення діяльності Клинівської філії Тарасівського опорного ліцею шляхом ліквідації;
- про перепрофілювання Тарасівського опорного ліцею;
- перепрофілювання Виноградівського ліцею ім. О.М. Соценка;
- реорганізацію Брилівського ліцею шляхом виокремлення початкової школи.
Відповідно до чинного законодавства України оголошується проведення громадського обговорення проєкту рішення Виноградівської сільської військової адміністрації «Про здійснення заходів щодо приведення закладів загальної середньої освіти у відповідність до вимог чинного законодавства України».
Обговорення проводиться з метою врахування громадської думки при ухваленні рішень щодо:
- ліквідації Клинівської філії Тарасівського опорного ліцею;
- перепрофілювання Тарасівського опорного ліцею та Виноградівського ліцею ім. О.М. Соценка у гімназії;
- реорганізації Брилівського ліцею шляхом виокремлення початкової школи.
Обговорення відбуватиметься у формі онлайн-опитувань шляхом заповнення Google-форм.
Організаційна інформація:
- Організатор обговорення:
Відділ освіти, культури та спорту Виноградівської сільської ради.
- Ініціатор обговорення:
Виноградівська сільська військова адміністрація.
- Об’єкт обговорення:
Проєкт рішення щодо приведення мережі закладів освіти у відповідність до чинного законодавства.
- Форма проведення:
Онлайн-опитування (Google-форми). Посилання будуть опубліковані окремо.
- Строки проведення:
З 01 липня 2025 року по 01 липня 2026 року.
Нормативне обґрунтування:
- Стаття 143 Конституції України:
Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
- Стаття 103-2 Бюджетного кодексу України:
Освітня субвенція спрямовується з державного бюджету місцевим бюджетам на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти, зокрема початкових школах, гімназіях і ліцеях.
- Стаття 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:
Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
- Стаття 25 Закону України «Про освіту»:
- У разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти засновник зобов’язаний
забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти.
- Стаття 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»:
Засновник приймає рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію або перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти.
Мережа закладів формується з урахуванням демографічної, соціально-економічної ситуації та потреб громади.
Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.
Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
- Стаття 135 Закону України «Про повну загальну середню освіту»:
Здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні забезпечують:
- початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти;
- гімназія, що забезпечує здобуття базової середньої освіти;
- ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти.
Початкова школа функціонує як окрема юридична особа, або як структурний підрозділ гімназії.
Гімназія і ліцей функціонують як окремі юридичні особи.
Як виняток, ліцей може також надавати базову середню освіту – за рішенням засновника.
Зрозуміло про важливий регуляторний документ:
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Концептуальних засад реформування профільної середньої освіти (академічний ліцей)» від 10.10.2024 №1451:
- запроваджує нову модель академічного ліцею як закладу для здобуття профільної середньої освіти;
- у 10–12 класах передбачено поступове зменшення кількості годин, відведених на обов’язкові освітні компоненти, та збільшення обсягу годин на варіативну складову освітньої програми - зокрема на вивчення профільних предметів і дисциплін за вибором учнів;
- ліцей повинен запропонувати учням не менше трьох варіантів профільного навчання, які можуть належати до одного або кількох освітніх напрямів (кластерів);
- учні обиратимуть ліцей/профіль у ліцеї відповідно до своїх інтересів, здібностей і подальших професійних планів;
- 10 клас не має надто відрізнятися за програмою навчання, що дасть можливість змінити свій вибір перед 11-м роком навчання. Після 11 класу змінити профіль буде важко, бо програми будуть більше спрямовані на обраний фах;
- навчання має бути наближеним до реальної професійної діяльності;
- до штатного розпису ліцеїв буде введено посаду кар’єрного освітнього радника, який супроводжуватиме учнів у їхньому особистісному розвитку, виборі індивідуальної освітньої траєкторії, а також професії;
- рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники);
- рішення про утворення ліцеїв як окремих юридичних осіб у комунальній формі власності ухвалюють обласні, міські, селищні та сільські ради, а також Верховна Рада Автономної Республіки Крим - відповідно до повноважень;
- сільські, селищні, міські територіальні громади можуть створювати академічні ліцеї шляхом міжмуніципального співробітництва згідно із Законом України «Про співробітництво територіальних громад»;
- засновник зобов’язаний забезпечити, щоб заклад профільної середньої освіти функціонував за умови наявності щонайменше чотирьох класів і не менш як 100 учнів та учениць у межах одного навчального року на рівні 10–12 класів;
- кожен ліцей самостійно обирає освітні профілі для учнів, орієнтуючись на такі напрями (кластери), як STEM, мовно-літературний або суспільно-гуманітарний;
- учні, поблизу домівок яких не буде ліцеїв, повинні мати можливість доїжджати на навчання і/або жити в пансіонах при ліцеях;
- відстань від місця проживання учня до академічного ліцею не повинна перевищувати 30 км.
- створення пансіону не є обов’язковою умовою для функціонування ліцею, проте, якщо територія обслуговування закладу перевищує 30 км, засновник має передбачити можливість проживання учнів у пансіоні.
Соціальні групи населення, на які поширюється дія документа:
- учні, батьки та працівники закладів освіти;
- жителі Виноградівської територіальної громади, Херсонська область.
Мета проведення громадського обговорення:
- реалізація права мешканців громади на доступ до інформації;
- забезпечення прозорості, відкритості та гласності у процесі ухвалення управлінських рішень щодо функціонування закладів освіти;
- інформування громадськості про заплановані зміни у сфері освіти.
Що саме планується?
- Клинівська філія Тарасівського опорного ліцею Виноградівської сільської ради
Запропоноване рішення: припинення діяльності філії шляхом ліквідації
Обґрунтування:
- станом на 01.09.2027 року кількість учнів філії становитиме менше 45 осіб, що відповідно до чинного законодавства унеможливлює отримання державної освітньої субвенції;
- значна частина педагогічного колективу порушила вимоги частини 2 статті 54 Закону України «Про освіту», що позбавляє права на здійснення педагогічної діяльності;
- надмірні витрати на утримання одного учня у закладі.
Що далі?
Усі учні будуть переведені до Тарасівського опорного ліцею. Підвезення до закладу освіти і у зворотному напрямку буде організоване та гарантоване засновником.
- Тарасівський опорний ліцей Виноградівської сільської ради
Запропоноване рішення:
- перепрофілювати Тарасівський опорний ліцей у Тарасівську гімназію з початковою школою у складі;
- забезпечити підвезення учнів із сіл Клини та Привітне до Тарасівської гімназії.
Обґрунтування:
- станом на 01.09.2027 року прогнозована кількість учнів у 10-х класах становитиме менше ніж 100 осіб, що не відповідає вимогам щодо функціонування академічного ліцею;
- наявна інфраструктура та демографічна ситуація дозволяють ефективно функціонувати на рівні гімназії з початковою школою.
Що далі?
Заклад продовжить роботу як гімназія з початковою школою (1-9 класи), яка обслуговуватиме дітей із сіл Тарасівка, Клини та Привітне. Учні 10-12 класів матимуть можливість продовжити здобуття профільної середньої освіти в академічному ліцеї громади - Брилівському ліцеї.
- Виноградівський ліцей ім. О.М. Соценка Виноградівської сільської ради
Запропоноване рішення:
- перепрофілювати Виноградівський ліцей імені О.М.Соценка у Виноградівську гімназію з початковою школою у складі.
Обґрунтування:
- станом на 01.09.2027 року очікувана кількість учнів 10-х класів становитиме менше ніж 100 осіб, що не відповідає вимогам щодо функціонування академічного ліцею відповідно до чинного законодавства;
- значна частина педагогічного колективу порушила вимоги частини 2 статті 54 Закону України «Про освіту», що унеможливлює здійснення ними педагогічної діяльності;
- наявна інфраструктура та демографічна ситуація дають змогу ефективно функціонувати на рівні гімназії з початковою школою.
Що далі?
- Освітній заклад буде реорганізовано у гімназію з початковою школою (1-9 класи), яка обслуговуватиме учнів села Виноградове.
- Для здобуття профільної середньої освіти (10-12 класи) учні зможуть продовжити навчання в академічному ліцеї громади - Брилівському ліцеї.
- Питання забезпечення підвезення учнів до Брилівського ліцею та у зворотному напрямі буде вирішуватися індивідуально у співпраці з батьками, керівництвом закладу та засновником, з урахуванням наявних ресурсів громади.
- Брилівський ліцей Виноградівської сільської ради
Запропоноване рішення:
- Реорганізація Брилівського ліцею шляхом виокремлення початкової школи в окремий заклад загальної середньої освіти – Брилівську початкову школу.
- У складі Брилівського ліцею залишити гімназію, що забезпечуватиме здобуття базової середньої освіти (5-9 класи) та профільної середньої освіти (10-12 класи).
Обґрунтування:
- станом на 01.09.2027 року очікується, що загальна кількість учнів 10-х класів у межах Виноградівської сільської територіальної громади перевищить 100 осіб, що відповідає вимогам чинного законодавства щодо функціонування академічного ліцею;
- педагогічний колектив закладу демонструє високий рівень професійності та готовність до впровадження профільного навчання;
- демографічна ситуація та наявна інфраструктура дозволяють ефективно функціонувати академічному ліцею з гімназією;
- наявна матеріально-технічна база закладу дозволяє створити окрему початкову школу, що сприятиме більш комфортному та ефективному освітньому процесу для учнів молодшого шкільного віку.
Що далі?
- У результаті реорганізації в селищі Брилівка функціонуватимуть два окремих заклади освіти:
- Брилівський ліцей, у складі якого діятиме гімназія (5-12 класи) та академічний ліцей (10-12 класи);
- Брилівська початкова школа (1-4 класи).
Організація освітнього процесу:
- початкова школа забезпечуватиме здобуття початкової освіти для дітей із селища Брилівка та села Мирне;
- гімназія (5-9 класи), яка функціонуватиме у складі Брилівського ліцею обслуговуватиме учнів селища Брилівка та села Мирне;
- академічний ліцей (10-12 класи) надаватиме профільну середню освіту для учнів з усієї території Виноградівської сільської територіальної громади, а також – за домовленістю – для учнів із сусідніх територіальних громад.
Підвезення учнів:
- для учнів із села Мирне буде організовано підвезення до початкової школи (1-4 класи), та до гімназії (5-9 класи) в селище Брилівка, а також зворотне повернення додому;
- питання організації підвезення учнів старшої школи (10-12 класи) до Брилівського ліцею з інших населених пунктів громади та у зворотному напрямку вирішуватиметься в індивідуальному порядку - у співпраці з батьками, адміністрацією закладу та засновником, з урахуванням наявних ресурсів та транспортних можливостей громади.